Tablet vid köksbordet

YouTube

I maj 2005 såg videocommunityn YouTube dagens ljus. Grundidén med tjänsten är att vem som helst ska kunna ladda upp videos som också kan ses av vem som helst.

YouTube är idag den mest populära sajten för video och musik och 52 procent av de svenska internetanvändarna besöker YouTube någon gång i veckan. Vad som utmärker YouTube från övriga sociala nätverk, är att även de över 75 år är ganska flitiga besökare. 80 procent av dem kollar på YouTube åtminstone någon gång.

”Alla” tittar på YouTube

De mest flitiga besökarna är dock de allra yngsta. 98 procent av alla fyraåringar kollar på film och lyssnar på musik via YouTube någon gång och hälften av dem gör det dagligen.

Generellt kan man säga att YouTube minskar i popularitet med ålder, men om vi ser till befolkningen som helhet, så är användandet ganska högt.

Videoannonsering

Att annonsera på YouTube innebär antingen att man köper reklamplats innan en video startar (förannons), eller mitt i en video om den är tillräckligt lång. Det går även att synliggöra sin annons i sökresultatet. Annonserna ska vara i videoformat.

Precis som i flera andra sociala medier, kan du rikta dina annonser mot olika målgrupper baserat på till exempel kön, geografi, ålder, intressen och så vidare. Kostnaden bestämmer du själv, men en större budget ger större spridning. En av fördelarna är att du bara betalar när någon verkligen agerar utifrån din annons. Du behöver alltså inte betala något om de som tittar på den väljer att hoppa över annonsen.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!