Personer och post-it-lappar

Strategi för sociala medier

Att synas i sociala medier är idag närmast en självklarhet för de allra flesta företag. Men innan ni kastar er ut i cybergemenskapen, är det ett måste att ni tar fram en strategi för sociala medier.

Er strategi bör innehålla allt från varför ni ska synas i sociala medier, till vilka kanaler ni ska vara aktiva i och vilka kortsiktiga och långsiktiga mål ni har med er aktivitet på till exempel Facebook.

Hitta er målgrupp

Börja med att identifiera er målgrupp. På så sätt kan ni sedan välja vilka sociala kanaler som är bäst för just ert företag, eller er kampanj. Vänder ni er i första hand till ungdomar, så kanske ni bör lägga mer krut på Snapchat och Instagram istället för Facebook och Twitter.

Sätt upp mål

När detta är gjort är det dags att sätta upp mål. Är det att öka försäljningen, sprida företagets kärnvärden eller kanske att ha en mer direkt kommunikation med era kunder? Oavsett vilket, så bör ett av målen vara att driva mer trafik till er webbplats. Det är den som är grunden för all er marknadsföring på internet och genom att leda trafiken från sociala medier till webbplatsen, ökar ni era chanser att göra fler affärer.

Kommunicera rätt

Innan ni sätter igång ert arbete i sociala medier, ska ni också bestämma er för vilken tonalitet ni vill använda och vilken typ av innehåll som lämpar sig bäst för att nå er målgrupp. Om ni vill nå era följare på ett mer personligt plan, kan det till exempel vara bra att visa upp delar av er vardag på företaget. Lägg upp en kort film, eller ett foto som visar hur ni har det på kontoret, i verkstaden, butiken eller för den delen på fikarasten. En personlig touch är ofta uppskattat och om ni även länkar inlägget till er webbplats, så är mycket vunnet.

Uppföljning och analys

När ni väl är igång med er närvaro i sociala medier måste ni även se till att regelbundet följa upp, analysera och utvärdera innehållet. Kan ni förbättra något, eller var det något särskilt som stod ut? Flera sociala medier tillhandahåller intern statistik om hur bra olika uppdateringar har gått och utifrån dem kan ni avgöra vad som funkar bra och mindre bra.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!