Tre personer som skrattar

LinkedIn

Karriärsnätverket LinkedIn kan liknas vid ett Facebook för din yrkesroll. Med det menas att du först och främst representerar dig själv i din yrkesroll och inte som privatperson, som du gör på andra sociala nätverk.

Den primära idén bakom LinkedIn är att du i just din yrkesroll ska kunna knyta kontakter och bredda dina karriärmöjligheter. Med det sagt, bör det påpekas att det på intet sätt handlar om en platsbank, utan snarare en träffpunkt för såväl arbetsgivare som arbetssökande. Men du behöver absolut inte leta efter nytt jobb, eller personal, för att tycka att LinkedIn är en bra arena att finnas på.

Ha koll på din bransch

Som företagare kan du naturligtvis söka efter personer som matchar ditt behov, men du kan även hålla bra koll på vad som händer i branschen och hålla dig själv och dina kollegor uppdaterad om senaste nytt. Eller så kan du se till att vara först med att förmedla det senaste inom din bransch till andra.

Trots att LinkedIn kan upplevas som något krångligare och mer tidskrävande än andra sociala medier, är det Sveriges tredje populäraste sociala nätverk. 26 procent av de svenska internetanvändarna använder LinkedIn någon gång. Den dagliga användningen är dock extremt låg – endast två procent, enligt rapporten Svenskarna och internet 2016.

Marknadsföring på LinkedIn

Att marknadsföra sitt företag på LinkedIn har flera fördelar. Den största är nog för dig som jobbar inom B2B. Till exempel om du har en branschspecifik produkt eller tjänst och om du vet vilka yrkesroller du vill nå. Då är det lätt att rikta annonserna till de branscher det berör, eller de grupper du vill nå med din marknadsföring.

En annons på LinkedIn kan se ut på två olika sätt; antingen i form av ett vanligt inlägg som märks med texten ”sponsrad”, eller klassisk bannerannonsering.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!