Gammal kamera

Instagram

Fotodelningsappen Instagram lanserades i oktober 2010 och har sedan dess blivit en rejäl succé världen över. Bland de svenska internetanvändarna är Instagram det näst största sociala mediet och världen över är det cirka en halv miljard personer som använder Instagram.

Namnet ”Instagram” är en sammanslagning av de engelska orden instant och telegram och huvudsyftet med appen, är att dela bilder och kortare videos med sina följare.

Instagram är i mångt och mycket en väldigt enkel app, med få funktioner. Kanske är det just det som gör den så populär. Du kan snabbt och enkelt ta ett foto direkt i appen, eller hämta en bild från ditt bildbibliotek, skriva en bildtext och sedan publicera den direkt. Det behöver inte ta mer än någon minut – om ens det. Det är även möjligt att publicera videos. Dessa är dock begränsade till max 60 sekunder.

Filter

En av de få funktioner som erbjuds är fotofilter. Med ett sådant kan du slå an en ton i ditt foto och få det att till exempel se gammalt eller överexponerat ut. Filtren är populära bland instagramanvändarna och för varje ny version av appen, tillförs det fler filter.

#Hashtags

Användandet av så kallade hashtags är populärt i flera sociala medier. Inte minst på Instagram. En hashtag är, enkelt förklarat, ett sätt att kategorisera din bild. Du skriver helt enkelt ut en staketsymbol (#) framför ett ord och vips är bilden hashtaggad. Hashtaggen kan sedan användas till att hitta andra inlägg med samma hashtag och på så sätt kan du skapa en social kontext för din bild, som gör det lätt för dina följare och alla andra att hitta dina bilder.

Marknadsföring på Instagram

Sedan april 2012 ägs Instagram av Facebook och för att annonsera på Instagram, krävs att du har ett annonskonto på Facebook och en Facebooksida. Däremot behöver du inte ha ett Instagramkonto. Det är dock att rekommendera för att du till exempel ska svara på kommentarer i annonsen.

Annonserna ser ut som vanliga poster, med foton eller videos. Enda skillnaden är att de är märkta med texten ”sponsrad”, för att låta användarna se att det handlar om marknadsföring.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig till oss på 08-546 66 200 eller mejla info@jajja.com.

Vill du ha hjälp med sociala medier? Kontakta oss på Jajja!